måndag 11 maj 2020

- det där med ideér och projekt

Jag är en mästare på att komma på bra idéer på nattkröken när alla sover. Lysande ideer som (skulle kunna) kan bli bra projekt, och tanken är att utveckla dem vidare efter en natts sömn.
Ofta är det ideer jag snor från någon och utvecklar och anpassar tills det blir ett alldeles eget projekt.
Jag är även väldigt snabb att inviga vänner och bekanta i det lysande jag kommit på och ska fixa med, ibland går det så snabbt så jag redan hunnit avveckla det blivande projektet innan de ens förstått vad jag menade
                             Att ha gott självförtroende kan vara en bra egenskap... i de flesta lägen

Jag lyssnade på en intervju med författaren Elisabeth George. Hon har ju gett ut en ofantligt mängd böcker, men  nu insett att om hon skulle hinna skriva allt hon vill måste hon skriva på två romaner samtidigt. Eftersom även hennes dygn är begränsat till 24 timmar klev hon upp 05.30 för att sätta igång, och hade sen ett mycket strikt  schema för resten av dagens.
Hon antog att hennes katolska uppväxt bidragit till att hon kunde vara så "hård" och disciplinerad mot sig själv.
Intervjun taggade mig.
Visserligen har jag inte haft någon katolsk uppväxt, jag har inga planer på att skriva några romaner, och definitivt inte kliva upp "mitt i natten" för att starta min dag- men ändå en tanke att ha någon form av planering av dagen ( och som blir av)

Jag avundas mina vänner som nu i Coronatider städar skåp och garderober , rensar i pappershögar och sorterar allt i pärmar... medan jag mest verkar fastna i planerandet,


Och mitt rensade tycks bestå i att visserligen sortera saker, men sätta dom i någon ny kartong eller låda - som "sen" ska ...jag vart?

Jag är dessutom värdelös på att sälja saker jag inte vill ha kvar längre. 
Hade jag jobbat som säljare hade jag absolut fått sparken redan dag 1. 
Om någon kund skulle fundera  på att det kanske var lite dyrt skulle jag ögonblickligen hålla med, eller om dom verkligen behövde just den saken skulle jag också förstå och hålla med ( ändå är det precis så jag själv resonerar i affären- men lik förbaskat kommer jag hem med den "onödiga" grejen som dels var dyr och som jag verkligen inte behöver.

Jag önskar jag var lite mer som min vän C- som lätt skulle kunna sälja sand i Sahara och frysboxar på Antarktis., Började nån kund fundera över pris eller behov så skulle hon snarare höja priset och ändå få kunden att tro att det var en bra affär,- skillnaden på att vara säljare och inte...

Men tillbaka till planerandet. Idag ska vi ut i skogen en sväng, solen lyser och det är hyfsat varmt
Efter det ska jag plocka undan, se över alla mina hydroponiska lådor... och kanske rensa lite i skåp och garderober för en runda till tippen imorgon, men först en kopp the och lite planerade över i vilken ordning jag ska ta det 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar