lördag 23 maj 2020

- jag hade ju nästan glömt bort...

att jag startat om min blogg 😅
eller så kan det ju också vara att det varit en massa annat som kommit i vägen och tagit tid.

Även vi här uppe i norr börjar känna av våren- i alla fall vi kustbor, snöfläckarna är mindre och färre och man ser att även om hundarna älskar att nosa runt i mossa och gräs så gillar de att svalka av sig och äta lite snö

Och så fort solen kommer fram och temperaturen stiger lite  blir det bråttom att fixa i ordning allt innan den "riktiga" värmen kommer. Visserligen är nattemperaturen nästan fryskall, men vi är ju vana att bära blommor ut och in, ut i solen och in när kvällskylan kommer. ( jag är helt övertygad om att våra vänner i landets södra - varmare- delar skulle dra på smilbanden om de såg oss. Men det gäller att utnyttja den snöfria tiden till max.

Jag är urusel på att sätta frön och skola om dem (vem vet, den tiden kanske kommer) jag skulle antagligen hamna med ett hundratal tagetesmodeller som sen skulle täcka gården eller tvingas på vänner och bekanta.
Så det får bli tomater, gurka och squash och en stor tunna med kryddväxter- fördelen är att de kan man köpa "plantfärdiga" och de är ännu ingen panik att få dem i jorden
Sen min vän Åsa fick in mig i "hydroponiska-träsket" så är fönsterbrädorna täckta av diverse burkar med sallad och kryddväxter, Helt perfekt odling, sköter (nästan ) sig själv och går snabbt- och blir dessutom vansinnigt gott . Längtar nästan till vintern då vi kan äta färsk sallad varje dag,
Enda nackdelen med att bo långt från stan och affärer är just frukt och grönsaker. Det mesta kan man handla och månadsvis, men frukt och grönt har ju klart begränsad hållbarhet - men lite av det problemet är ju löst nu med hydroponiska lådorna.



Helt klart odlingar som passar mig perfekt...


Hundarna trivs nästan bättre ute än inne på dagarna, utom möjligtvis Saga som även vill ha koll på vad som händer inne, det kan ju vara så att det finns något gott att äta som kan missas
                                                                        
Ellen älskar varje liten solfläck, och kan ligga och sola hur länge som helst 




Det är ett sammansvetsat team, och man ser tydligt vilka roller de har när det gäller att hålla koll på vilka som passerar på vägen. Hugo får inte alltid hänga med brudarna, men han verkar inte sörja så mycket över det,. Ibland kan ju Ellen till och med leka med honom

lilla Saga får stå för det "stora avskräckande" skallet



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar