onsdag 22 juli 2020

- egen hemester

- Jag är ju inte den som är så överdrivet förtjust i sol och värme utan väntar på de mer svala augusti-september dagarna...och så favoritmånaden oktober.
Svala dagar då man kan promenera timvis i skogen utan att fundera på om det blir för varmt för hundarna och dessutom slipper de ettriga myggsvärmarna.

Men nu är det ju varmt så det gäller att hitta en strategi för att fixa det... och  voila- man vrider dygnet ett halvt varv.
Efter midnatt och framemot 02-snåret är det svalt, inga människor ute och helt perfekt för en promenad och ett sent bad.
Sen spelar de ju faktiskt ingen roll om man sover bort några av de varmaste morgontimmarna när man ändå inte har boka någon tidig morgonaktivitet.

När jag ändå vred dygnet passade jag på att ge mig själv en riktig hemester...dvs bara göra det som är roligt och laddar energi.
Allt tråkigt och alla måsten las på framtiden. "efter hemestern".. ( dvs typ nästa vecka )


 

Jag har pysslat om blommorna som jag o Anneli planterade i den nya rabatten, och nu börjar det visa sig vad som hamnade där. 
Tomat-och grönsaksodlingarna har också fått lite extra omvårdnad, jag har läst massor, stickat och lyssnat på radio och ljudböcker- och vi har skogsvandrat och badat.
Mao- det som annars lätt blir det man gör när man har tid har den här veckan varit prio ett, tvättvikning, städning och disk har fått finna sig att hamna på väntelistan ( eller i alla fall när det inte fanns något roligare att göra)
Hemester är inte helt fel bara man verkligen ser till att vara "ledig" och ha kul




Hundarna verkar också njuta av "dygnsvridningen". De är helt ok med att bara ta en kort sväng när vi kliver upp- vi tar ju så klart sovmorgon varje dag- och vet att på eftermiddagen / kvällen är det dags för den långa skogssvängen. Man hinner inte ens tänka tanken att vi ska fara ut så sitter tre 4-beningar  vid grinden och bara studsar av förväntan.

Det finns fördelar när man kan välja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar